Uitkering aanvragen als oudere, arbeidsongeschikte zelfstandige (IOAZ)

Algemeen

U bent 55 jaar of ouder en u bent als zelfstandige gestopt met uw eigen bedrijf, of u wilt bijna stoppen. Als uw inkomen niet genoeg is om van te leven, kunt u misschien een IOAZ-uitkering krijgen.

Tijdens het gesprek

Een medewerker van het Sociaal loket bespreekt samen met u uw situatie. Heeft u recht op een IOAZ-uitkering? Dan ontvangt u een link naar het aanvraagformulier. Ook bekijken we of er nog meer uitkeringen en toeslagen zijn waar u recht op heeft.

Dit heeft u nodig

  • Een geldig paspoort of identiteitskaart 
  • Gegevens over uw (gezins)inkomen, eigen vermogen (zoals huis, auto of spaargeld) en opgebouwd pensioen

Dit moet u weten

U kunt een IOAZ-uitkering aanvragen in de volgende situatie:  

  • U bent 55 jaar of ouder, maar heeft nog niet de AOW-leeftijd bereikt  
  • U stopt uiterlijk 1,5 jaar na de aanvraag van de IOAZ-uitkering met uw onderneming  
  • U voldeed met uw bedrijf elk jaar aan het urencriterium van de Belastingdienst  
  • U werkte minstens 10 jaar als zelfstandige in Nederland. Of u werkte de laatste 3 jaar als zelfstandige en daarvoor 7 jaar in loondienst in Nederland  

Voor alle voorwaarden zie de website van de Rijksoverheid.  

Hoeveel u krijgt  

De IOAZ-uitkering vult uw (gezins)inkomen aan tot bijstandsniveau. De hoogte van uw uitkering hangt af van:  

  • Uw (gezins)inkomen en vermogen  
  • Het pensioen dat u via een bedrijfspensioen heeft opgebouwd  
  • Als u met meer mensen in huis woont, kunt u de kosten voor levensonderhoud met elkaar delen. In dat geval krijgt u een lagere uitkering. Inwonende kinderen tot 21 jaar, studenten en huurders tellen niet mee voor deze kostendelersnorm (rijksoverheid.nl)

Hoelang u dit krijgt  

U ontvangt de IOAZ-uitkering zo lang uw situatie er recht op geeft. Geef wijzigingen in uw situatie, zoals een verandering in uw inkomen, daarom altijd direct door aan de gemeente. Zo voorkomt u dat u te veel ontvangen uitkering moet terugbetalen. 

Anders regelen

U kunt het Sociaal loket ook bellen op telefoonnummer 0297 38 75 75. Onze medewerkers helpen u graag verder.  

Voor hulp bij het aanvragen kunt u ook binnenlopen bij het Financieel Café. Heeft u behoefte aan onafhankelijk advies? Neem contact op met de cliëntondersteuners van MEE Amstel en Zaan via telefoonnummer 020 512 72 72