Hulpmiddelen of woningaanpassingen via de gemeente

Algemeen

Heeft u hulpmiddelen nodig om mobiel te blijven, zoals een scootmobiel of rolstoel? Of heeft u aanpassingen in uw woning nodig om zelfstandig te kunnen blijven wonen, bijvoorbeeld omdat u moeite heeft met traplopen? Dan doet u een Wmo-melding bij de gemeente. Wij denken graag met u mee.

Dit heeft u nodig

Een geldig paspoort of identiteitskaart.

Dit moet u weten

Hulpmiddelen vanuit de Wmo  

  • Om aanspraak te maken op een hulpmiddel, moeten uw klachten medisch aantoonbaar zijn. In sommige situaties kan dus een medisch onderzoek nodig zijn
  • U moet het hulpmiddel voor langere tijd (minimaal 6 maanden) nodig hebben. Voor een rolstoel of tillift die u slechts tijdelijk nodig heeft, kunt u naar de thuiszorgwinkel, zoals Medipoint
  • Loophulpmiddelen, zoals een rollator, krukken of meubels zoals een hoog-laagbed of sta-opstoel vallen buiten de Wmo. Deze kunt u tijdelijk lenen, huren of kopen bij een thuiszorgwinkel, bijvoorbeeld Medipoint. Het is ook mogelijk dat uw zorgverzekeraar deze hulpmiddelen heeft opgenomen in een aanvullende verzekering
  • Heeft u het hulpmiddel nodig om te kunnen sporten? Dan heeft u recht op een vergoeding

Woningaanpassingen vanuit de Wmo

  • Eenvoudige aanpassingen in uw woning zoals wandbeugels, een toiletverhoger of drempelverlager moet u meestal zelf betalen. U kunt deze hulpmiddelen kopen of huren bij een thuiszorgwinkel, zoals Medipoint
  • Soms kan een woning niet aangepast worden. Of zijn de aanpassingen zo duur dat verhuizen een betere oplossing is. U kunt dan een verhuiskostenvergoeding krijgen
  • Woont u in een huurhuis? Als de gemeente beslist dat u een woningaanpassing krijgt, heeft u geen toestemming nodig van de verhuurder. Het is wel verstandig uw verhuurder te informeren
  • Voor aanpassingen in uw vakantiewoning of caravan krijgt u geen vergoeding vanuit de Wmo  
  • Doe op tijd een Wmo-melding bij de gemeente. Als u een aanpassing alvast zelf koopt of laat aanbrengen, kunnen wij misschien niet meer vaststellen of deze aanpassing nodig was. U krijgt dan achteraf geen vergoeding van de gemeente

Wat u krijgt

  • Als u een hulpmiddel of woningaanpassing krijgt toegekend, kan de gemeente deze voorziening voor u regelen. Dit heet ‘zorg in natura’. Sommige woonvoorzieningen (bijvoorbeeld een traplift) krijgt u in bruikleen.
  • Wilt u zelf uw hulpmiddel inkopen of woningaanpassingen regelen? Dat kan met een ‘persoonsgebonden budget’ (pgb). U krijgt van de gemeente een maximumbedrag dat u kunt besteden bij de aanschaf van hulpmiddelen of woningaanpassingen. Informeer bij onze Wmo-adviseur naar de mogelijkheden.

Kosten

U betaalt in de meeste situaties een eigen bijdrage. Lees meer over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de eigen bijdrage of bereken uw eigen bijdrage via het CAK.

Na uw melding

  • Na uw melding volgt er een gesprek bij u thuis. In sommige gevallen kunnen wij uw melding telefonisch met u bespreken
  • Onze Wmo-adviseur kijkt samen met u en een eventuele begeleider naar uw hulpvraag en mogelijke oplossingen. Soms zijn er andere mogelijkheden waar u niet aan gedacht heeft
  • Van het gesprek maken we een verslag. Na ondertekening van dit verslag volgt een aanvraag. Zijn uw problemen niet met hulp vanuit uw omgeving of bestaande voorzieningen op te lossen? Dan bieden wij vanuit de Wmo ondersteuning 
  • Wij nemen binnen maximaal 8 weken na uw melding een besluit. U ontvangt een brief waarin wij u de uitkomst laten weten. De beslistermijn mag één keer verlengd worden met 8 weken

Anders regelen

  • Doet u uw Wmo-melding liever niet via internet? Neem dan contact op met het Sociaal loket. Onze medewerkers helpen u graag verder. Zij kunnen ook kijken of u meer of andere ondersteuning nodig heeft
  • Voor hulp of advies kunt u ook contact opnemen met de ouderenadviseurs van Participe of de onafhankelijke cliëntondersteuners van Stichting MEE Amstel & Zaan. Cliëntondersteuners zorgen ervoor dat u er niet alleen voor staat in uw zoektocht naar de juiste ondersteuning

Documenten