Klacht over een zorgaanbieder

Algemeen

De gemeente heeft contracten met verschillende zorgaanbieders. Als u ontevreden bent over hun dienstverlening kunt u uw klacht rechtstreeks indienen bij de zorgaanbieder. Zij kunnen het snelst voor een oplossing zorgen. Komt u er met de zorgaanbieder niet uit of heeft u liever contact met de gemeente? Dan kunt u ook uw klacht bij de gemeente indienen. Wij sturen deze dan door naar uw zorgaanbieder.

Dit moet u weten

  • Voorbeelden van zorgaanbieders zijn leerlingenvervoer, vervoer via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), hulpmiddelen, schoonmaakhulp, begeleiding, jeugdhulp, gezinshulp of andere ondersteuning.  
  • Uw klacht kan bijvoorbeeld gaan over slechte bereikbaarheid van de zorgaanbieder of over hoe u aangesproken bent. Of over hulp, vervoer of een hulpmiddel wat te laat of helemaal niet kwam. Ook als u verkeerde informatie heeft gekregen of als u onredelijk lang heeft moeten wachten op gevraagde informatie kunt u een klacht indienen
  • Wilt u eerst de gemeente spreken voordat u uw klacht verstuurt? Dat kan. Bel de gemeente op 0297 38 75 75 en vraag naar de klachtenfunctionaris zorgaanbieders
  • Elke zorgaanbieder waar de gemeente mee werkt heeft een eigen klachtenregeling. Deze voldoet aan de eisen die de gemeente daaraan stelt
  • Voor klachten over de dienstverlening van de gemeente zelf of hoe de gemeente u behandeld heeft, gaat u naar de pagina Klacht over de gemeente

Na uw melding

U ontvangt van ons een ontvangstbevestiging waarin staat hoe uw klacht behandeld wordt. De contactpersoon kwaliteit zorgaanbieder stuurt uw klacht naar de zorgaanbieder en vraagt hen om uiterlijk binnen 2 weken contact met u op te nemen. De zorgaanbieder moet de gemeente ook op de hoogte houden. Als het nodig is, zal de contactpersoon kwaliteit zorgaanbieder helpen bij het oplossen van het probleem.

Anders regelen

U kunt uw klacht ook per post insturen. Door de samenwerking met de gemeente Amstelveen stuurt u uw brief naar Amstelveen:  

Gemeente Amstelveen  
ter attentie van de contactpersoon kwaliteit zorgaanbieder, team BCC 
Antwoordnummer 103  
1180 VB Amstelveen 

Vermeld in uw brief: 

  • Een omschrijving van uw klacht, waar en wanneer het heeft plaatsvonden en met welke zorgverlener
  • Eventueel een mogelijke oplossing
  • Uw naam
  • Eventueel uw pasnummer
  • Uw telefoonnummer
  • Uw adres
  • Eventueel uw e-mailadres