Klacht over de gemeente

Algemeen

Bent u ontevreden over onze dienstverlening? Of vindt u dat u niet netjes bent behandeld, of voelt u zich niet gehoord door de gemeente of een medewerker van de gemeente, dan kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld als u ons niet kon bereiken, onredelijk lang moest wachten, vaak bent doorverwezen, of verkeerde of onduidelijke informatie heeft ontvangen. Ook over de manier waarop u bent aangesproken, kunt u een klacht indienen.

Dit moet u weten

  • Klachten over de dienstverlening worden behandeld door de klachtenfunctionarissen van de AA-organisatie Aalsmeer en Amstelveen. De klachtenfunctionaris voor de AA-organisatie neemt uw klacht in behandeling
  • Wilt u eerst een klachtenfunctionaris spreken voordat u uw klacht verstuurt? Bel de gemeente op 0297 38 75 75 en vraag naar Tonnie Valkenaars of Yvonne Meijers
  • Soms kan het genoeg zijn om uw verhaal te vertellen en een signaal af te geven. Voor andere klachten zijn er meer vervolgstappen nodig. Waar mogelijk werken we snel naar een oplossing

    Wat is geen klacht over onze dienstverlening? 

  • Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Een besluit is bijvoorbeeld een bouwvergunning voor uw buren of het niet krijgen van een uitkering
  • Ziet u iets op straat dat niet in orde is?  Dan kunt u terecht op de pagina Schade of overlast melden. Veel zaken zoals een kapotte lantaarnpaal, zwerfvuil of een losse stoeptegel kunt u direct melden in Fixi
  • Bij schade aan uw eigen bezit kunt u een verzoek indienen voor een schadevergoeding  
  • Als u ontevreden bent over een zorgaanbieder met wie de gemeente samenwerkt, dan kunt u een klacht indienen op de pagina Klacht over een zorgaanbieder

    Klacht over een bestuurder of medewerker kernorganisatie

    Klachten over de burgemeester, wethouders, de gemeentesecretaris of medewerkers van de kernorganisatie Aalsmeer kunt u per post opsturen naar de Klachtenadviescommissie Aalsmeer. Als u niet zeker weet bij wie u uw klacht kunt indienen, kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionarissen door te bellen naar 0297 38 75 75. Zij zorgen ervoor dat uw klacht bij de juiste klachtbehandelaar terecht komt. 

    Gemeente Aalsmeer 
    Klachtenadviescommissie 
    Postbus 253 
    1430 AG Aalsmeer   

Na uw klacht

De klachtenfunctionaris beoordeelt hoe we uw klacht behandelen.

Informele behandeling

  • Eenvoudige klachten stuurt de klachtenfunctionaris door naar de klachtbehandelaar van de afdeling waar uw klacht is ontstaan
  • U ontvangt van de klachtenfunctionaris een ontvangstbevestiging met uitleg over de procedure en de termijnen. De klachtbehandelaar van de verantwoordelijke afdeling neemt uiterlijk binnen 2 tot 4 werkdagen contact met u op  
  • Komt u er samen niet uit of bent u niet tevreden over de klachtbehandeling? Dan neemt de klachtenfunctionaris de klacht op voor een formele behandeling 

Formele behandeling

  • Bij een formele behandeling gaat de klachtenfunctionaris met u in overleg over de behandeling van uw klacht
  • U kunt gebruik maken van uw recht om gehoord te worden. Dat kan in een persoonlijk gesprek. Samen met u bepaalt de klachtenfunctionaris wie hierbij aanwezig is. Van dit gesprek maken we een verslag, tenzij u dat niet wilt of nodig vindt. Bijvoorbeeld omdat het probleem is opgelost of wordt opgepakt. Met elkaar praten is een belangrijk onderdeel bij de behandeling van de klachten
  • Als u een klacht heeft over het persoonlijk handelen van een medewerker dan neemt de klachtenfunctionaris deze in behandeling. Uw klacht gaat dan bijvoorbeeld over onbeleefde of beledigende woorden, behandeling of gebaren. De medewerker krijgt een kopie van de klacht en krijgt de kans om hierop te reageren. Dat heet wederhoor. Als de klacht is onderzocht, dan informeren we u daar schriftelijk over 

Klachtbehandeling door de Nationale Ombudsman

Als u het niet eens bent met de formele afhandeling van uw klacht door de gemeente, dan kunt u binnen 1 jaar een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman:

  • Online bij de Nationale Ombudsman  
  • Per brief naar: 
    Nationale Ombudsman 
    Antwoordnummer 10870 
    2501 WB Den Haag
  • Telefonisch of via Whatsapp: 0800 33 555 55  

Anders indienen

Lukt het niet om uw klacht over onze dienstverlening online te versturen? Dan kunt u uw klacht mailen naar klacht@aalsmeer.nl.

U kunt uw klacht ook per post insturen: 
Gemeente Aalsmeer 
ter attentie van de klachtenfunctionarissen 
Antwoordnummer 103
1180 VB Amstelveen 

Vermeld in uw e-mail of brief: 

  • Een omschrijving van uw klacht, waar en wanneer de gebeurtenis plaatsvond en eventueel over wie de klacht gaat
  • Eventueel een mogelijke oplossing
  • Uw naam
  • Uw telefoonnummer
  • Uw adres
  • Eventueel uw e-mailadres