Dagbesteding of begeleiding via de gemeente

Algemeen

Heeft u moeite met de invulling van uw dag, het regelen van praktische zaken of met uw administratie? Er zijn manieren die uw dagen een vaster patroon geven of mantelzorgers minder zwaar belasten. Voor dagbesteding, een-op-eenbegeleiding aan huis of logeeropvang, doet u een Wmo-melding bij de gemeente. Wij denken graag met u mee.

Dit heeft u nodig bij uw melding

Een geldig paspoort of identiteitskaart. 

Dit moet u weten

  • Onze Wmo-adviseur kijkt samen met u en een eventuele begeleider naar uw hulpvraag en mogelijke oplossingen. Soms zijn er eenvoudige oplossingen waar u niet aan gedacht heeft. Zo’n oplossing heet een ‘voorliggende voorziening’. Voor dagbesteding kunt u bijvoorbeeld terecht bij Zorgcentrum Aelsmeer of deelnemen aan activiteiten in een van de wijkcentra
  • Heeft u de hele dag zorg en toezicht nodig? Of beschikt u over een Wlz-indicatie voor langdurige zorg? Dan kunt u voor dagbesteding, een-op-eenbegeleiding en logeeropvang terecht bij het Zorgkantoor Zorg en Zekerheid
  • Zijn uw problemen niet met hulp vanuit uw omgeving of bestaande voorzieningen op te lossen? Dan bieden wij vanuit de Wmo ondersteuning

Wat u krijgt

  • Als u de dagbesteding of begeleiding krijgt toegekend, kan de gemeente deze voor u regelen. Dit heet ‘zorg in natura’. U kunt terecht bij een aanbieder van dagbesteding die een contract heeft met de gemeente
  • Wilt u de dagbesteding of begeleiding liever zelf inkopen? Dat kan met een ‘persoonsgebonden budget’ (pgb). U krijgt van de gemeente een maximumbedrag dat u kunt besteden bij een aanbieder naar uw keuze. Informeer bij onze Wmo-adviseur naar de mogelijkheden
  • Als u problemen heeft om naar de dagbesteding toe te gaan, kan er ook vervoer ingezet worden. De zorgaanbieder regelt dit

Kosten

U betaalt in de meeste situaties een eigen bijdrage. Lees meer over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de eigen bijdrage of bereken uw eigen bijdrage via het CAK.

Na uw melding

  • Na uw melding volgt er een gesprek bij u thuis. In sommige gevallen kunnen wij uw melding telefonisch met u bespreken
  • Van het gesprek maken we een verslag. Na ondertekening van dit verslag volgt een aanvraag
  • Wij nemen binnen maximaal 8 weken een besluit. U ontvangt een brief waarin wij u de uitkomst laten weten. De beslistermijn mag één keer verlengd worden met 8 weken

Anders regelen

Heeft u geen DigiD of doet u uw Wmo-melding liever niet via internet? Vraag het Meldingsformulier Wmo op bij het Sociaal loket. Onze medewerkers helpen u graag verder. Zij kunnen ook kijken of u meer of andere ondersteuning nodig heeft.

Voor hulp of advies kunt u ook contact opnemen met de ouderenadviseurs van Participe of de onafhankelijke cliëntondersteuners van Stichting MEE Amstel & Zaan. Cliëntondersteuners zorgen ervoor dat u er niet alleen voor staat in uw zoektocht naar de juiste ondersteuning. 

Documenten