Woonkostentoeslag aanvragen
Algemeen
Is uw inkomen plotseling sterk gedaald? Bijvoorbeeld door ziekte, een scheiding of werkloosheid? En kunt u daardoor de huur of hypotheek niet meer (helemaal) betalen? Misschien kunt u tijdelijk woonkostentoeslag krijgen. Die helpt u bij het betalen van een deel van de kosten voor uw huur- of koopwoning.
Meerdere regelingen aanvragen
U kunt met hetzelfde formulier ook andere regelingen aanvragen als u een laag inkomen heeft. Vink aan wat voor u van toepassing is.
Dit heeft u nodig
- Uw DigiD
- Een geldig paspoort of identiteitskaart
- Gegevens over uw (gezins)inkomen en eigen vermogen (bezittingen zoals een huis, auto en spaargeld)
- Een kopie van een bankpas of bankafschrift met uw naam en rekeningnummer
Dit moet u weten
U kunt woonkostentoeslag aanvragen in de volgende situatie:
- U woont in gemeente Aalsmeer en heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
- U bent 18 jaar of ouder
- U heeft een laag inkomen en weinig of geen eigen vermogen. Wij gebruiken inkomensnormen om te bepalen of u woonkostentoeslag krijgt. We kijken naar uw netto maandinkomen inclusief vakantiegeld. Toeslagen als zorg- en kinderopvangtoeslag tellen niet mee. De geldende inkomensnorm is 100%. Als uw inkomen te hoog is, kijken we hoeveel u zelf kunt betalen.
- Uw inkomen is door omstandigheden (plotseling) gedaald en u kunt uw woonkosten (bijvoorbeeld het hypotheekbedrag) niet verlagen
- Uw huur of hypotheek is hoger dan de huurtoeslaggrens. U krijgt geen huurtoeslag van de Belastingdienst
- U heeft in verhouding tot uw inkomen hoge woonkosten
Hoeveel u krijgt
Bij het berekenen van de hoogte van uw toeslag letten wij op uw woonkosten, uw inkomen en vermogen en de huurtoeslaggrens.
Hoelang u dit krijgt
- U ontvangt de woonkostentoeslag maandelijks gedurende maximaal 6 maanden
- U zoekt ondertussen actief naar goedkopere woonruimte
- In bijzondere omstandigheden kan de toeslag maximaal 1 keer met 6 maanden verlengd worden
Na uw aanvraag
De gemeente neemt binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit. U ontvangt een brief waarin wij u de uitkomst laten weten.
Anders regelen
Lukt het niet om de woonkostentoeslag online aan te vragen? Wilt u weten op welke vergoedingen u nog meer recht heeft? Of heeft u nog andere vragen? Dan kunt u contact opnemen met het Sociaal loket via sociaalloket@aalsmeer.nl. U kunt ook bellen naar 0297 38 75 75. Onze medewerkers helpen u graag verder.
Voor hulp bij het aanvragen of het invullen van het formulier kunt u ook binnenlopen bij het Financieel Café.