Woonkostentoeslag aanvragen

Algemeen

Is uw inkomen plotseling sterk gedaald? Bijvoorbeeld door ziekte, een scheiding of werkloosheid? En kunt u daardoor de huur of hypotheek niet meer (helemaal) betalen? Misschien kunt u tijdelijk woonkostentoeslag krijgen. Die helpt u bij het betalen van een deel van de kosten voor uw huur- of koopwoning.

Meerdere regelingen aanvragen

U kunt met hetzelfde formulier ook andere regelingen aanvragen als u een laag inkomen heeft. Vink aan wat voor u van toepassing is.

Dit heeft u nodig

  • Uw DigiD
  • Een geldig paspoort of identiteitskaart
  • Gegevens over uw (gezins)inkomen en eigen vermogen (bezittingen zoals een huis, auto en spaargeld)
  • Een kopie van een bankpas of bankafschrift met uw naam en rekeningnummer 

Dit moet u weten

U kunt woonkostentoeslag aanvragen in de volgende situatie:

  • U woont in gemeente Aalsmeer en heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
  • U bent 18 jaar of ouder
  • U heeft een laag inkomen en weinig of geen eigen vermogen. Wij gebruiken inkomensnormen om te bepalen of u woonkostentoeslag krijgt. We kijken naar uw netto maandinkomen inclusief vakantiegeld. Toeslagen als zorg- en kinderopvangtoeslag tellen niet mee. De geldende inkomensnorm is 100%. Als uw inkomen te hoog is, kijken we hoeveel u zelf kunt betalen.  
  • Uw inkomen is door omstandigheden (plotseling) gedaald en u kunt uw woonkosten (bijvoorbeeld het hypotheekbedrag) niet verlagen
  • Uw huur of hypotheek is hoger dan de huurtoeslaggrens. U krijgt geen huurtoeslag van de Belastingdienst
  • U heeft in verhouding tot uw inkomen hoge woonkosten

Hoeveel u krijgt

Bij het berekenen van de hoogte van uw toeslag letten wij op uw woonkosten, uw inkomen en vermogen en de huurtoeslaggrens.

Hoelang u dit krijgt

  • U ontvangt de woonkostentoeslag maandelijks gedurende maximaal 6 maanden
  • U zoekt ondertussen actief naar goedkopere woonruimte
  • In bijzondere omstandigheden kan de toeslag maximaal 1 keer met 6 maanden verlengd worden 

Na uw aanvraag

De gemeente neemt binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit. U ontvangt een brief waarin wij u de uitkomst laten weten.

Anders regelen

Lukt het niet om de woonkostentoeslag online aan te vragen? Wilt u weten op welke vergoedingen u nog meer recht heeft? Of heeft u nog andere vragen? Dan kunt u contact opnemen met het Sociaal loket via sociaalloket@aalsmeer.nl. U kunt ook bellen naar 0297 38 75 75. Onze medewerkers helpen u graag verder.

Voor hulp bij het aanvragen of het invullen van het formulier kunt u ook binnenlopen bij het Financieel Café.