Urgentieverklaring huurwoning aanvragen

Algemeen

Kunt u door een dringende noodsituatie niet in uw huis blijven wonen? En vindt u moeilijk een andere woning? Dan kunt u via de gemeente een urgentieverklaring aanvragen voor een sociale huurwoning.

Tijdens het gesprek

Een medewerker van het Sociaal Loket bekijkt op basis van uw situatie of u misschien in aanmerking komt voor een woonurgentie. Voldoet u aan de voorwaarden, dan ontvangt u een link en kunt u met DigiD een aanvraag doen. In de online aanvraag staat welke informatie en bewijsstukken u meestuurt met uw aanvraag. 

Dit moet u weten

Woonurgentie kunt u krijgen in de volgende situatie:

  • U bent ouder dan 18 jaar en heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
  • U woont minstens 2 jaar in Aalsmeer en staat ingeschreven in de Basisadministratie Personen (BRP) van de gemeente  
  • Uw verzamelinkomen is lager dan € 47.699 bij een eenpersoonshuishouden, of € 52.671 bij een huishouden van 2 of meer personen (prijspeil 2024)
  • U staat als woningzoekende ingeschreven bij WoningNet regio Amsterdam en heeft in het afgelopen jaar geen passende woning geweigerd

U krijgt geen woonurgentie in bijvoorbeeld de volgende situaties:

  • U gaat scheiden of bent gescheiden, u zorgt niet voor uw kinderen of heeft geen gezag
  • U vraagt door burenoverlast een urgentie aan of u geeft zelf burenoverlast  
  • U heeft andere mogelijkheden zoals kamerhuur, wonen buiten de regio of tijdelijk inwonen bij iemand uit uw netwerk

Hoelang u de urgentie krijgt
De woonurgentie blijft geldig tot woningcorporatie Eigen Haard een geschikte woning voor u heeft gevonden. U krijgt 1 passende woning aangeboden die u niet mag weigeren. Weigert u deze woning wel, dan trekken wij de urgentie in.

Kosten
Voor de aanvraag brengt de gemeente € 46,05 in rekening.

Doe uw aanvraag zelf
Op het internet zijn websites die de urgentieaanvraag (tegen betaling) voor u willen doen. Een aanvraag die via een tussenpartij wordt gedaan, behandelen wij op dezelfde manier. U bent dus niet sneller klaar. Wel bent u meer geld kwijt. We adviseren u daarom om een urgentieaanvraag altijd zelf te doen. 

Na uw aanvraag

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw online aanvraag of u de urgentieverklaring krijgt toegekend. Om uw aanvraag te beoordelen krijgt u een vervolggesprek met een medewerker van het team Urgente Woonzaken. Bij medische problematiek kunnen we aanvullend advies vragen aan een professioneel arts of het team Wmo (Wet maatschappelijke voorziening). 

Anders regelen

U kunt ook een gesprek aanvragen via telefoonnummer 0297 38 75 75. Onze medewerkers van het Sociaal loket helpen u graag verder, ook met andere vragen.