Tegemoetkoming kosten kinderopvang met sociaal-medische indicatie

Algemeen

Bent u door uw sociale of medische situatie niet in staat om volledig zelf op uw kind te passen? En krijgt u geen kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst? Dan kunt u een sociaal-medische indicatie aanvragen. Met deze indicatie vergoeden wij tijdelijk (een deel van) uw kosten voor kinderopvang.

Dit heeft u nodig

  • Uw DigiD 
  • Een geldig paspoort of identiteitskaart 
  • Gegevens over uw inkomen en vermogen (bezittingen zoals een huis, auto en spaargeld) 
  • Een kopie van een brief of behandelplan van uw behandelaar. Daarin staat de reden voor de kinderopvang, de duur van uw behandelplan en het aantal benodigde uren kinderopvang. Heeft u niet zo'n brief of behandelplan? Dan wordt in een onafhankelijk medisch onderzoek bepaald of u een sociaal-medische indicatie krijgt en voor hoeveel uur per week

Dit moet u weten

U kunt de vergoeding kosten kinderopvang aanvragen in de volgende situatie:  

  • U woont met uw gezin in gemeente Aalsmeer  
  • U heeft geen recht op kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst of het UWV  
  • U heeft langere tijd psychische, sociale of lichamelijke problemen, of problemen in uw gezin. Daardoor kunt u niet volledig voor uw kind(eren) zorgen  
  • Het kindercentrum waar u de kinderopvang afneemt, staat vermeld in het Landelijk Register Kinderopvang  

Hoeveel u krijgt  

De gemeente vergoedt een deel van de kosten voor de opvang. U betaalt zelf een eigen bijdrage. Hoe hoog deze eigen bijdrage is, hangt af van uw inkomen.  

Hoelang u dit krijgt  

Een sociaal-medische indicatie krijgt u maximaal 2 keer voor 6 maanden toegekend. Het is belangrijk dat u zelf de einddatum van de vergoeding in de gaten houdt.  

Na uw aanvraag

De gemeente neemt binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit. U ontvangt een brief waarin we u de uitkomst laten weten.

Anders regelen

Lukt het niet om de vergoeding kosten kinderopvang online aan te vragen? Wilt u weten op welke vergoedingen u nog meer recht heeft? Of heeft u nog andere vragen? Dan kunt u contact opnemen met het Sociaal loket via sociaalloket@aalsmeer.nl. U kunt ook bellen naar 0297 38 75 75. Onze medewerkers helpen u graag verder.    

Voor advies of hulp bij het invullen van het aanvraagformulier kunt u ook binnenlopen bij het Financieel Café.