Tegemoetkoming hoge zorgkosten aanvragen

Algemeen

Heeft u een laag inkomen en hoge zorgkosten, bijvoorbeeld omdat u chronisch ziek bent of een lichamelijke beperking heeft? Dan kunt u misschien een tegemoetkoming krijgen voor uw zorgkosten.

Meerdere regelingen aanvragen

U kunt met hetzelfde formulier ook andere regelingen aanvragen als u een laag inkomen heeft. Vink aan wat voor u van toepassing is.

Dit heeft u nodig

  • Uw DigiD  
  • Een geldig paspoort of identiteitskaart 
  • Gegevens over uw (gezins)inkomen en eigen vermogen (bezittingen zoals een huis, auto en spaargeld) 
  • Een kopie van een bankpas of bankafschrift met uw naam en rekeningnummer  

Dit moet u weten

U kunt de tegemoetkoming hoge zorgkosten aanvragen in de volgende situatie: 

  • U woont in de gemeente Aalsmeer en u heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning 
  • U heeft een laag inkomen. Wij gebruiken een inkomensnorm om te bepalen of u een vergoeding krijgt. De inkomensnorm is maximaal € 2.384,25 per maand (2024). Deze norm geldt voor iedereen. We kijken naar uw netto maandinkomen inclusief vakantiegeld. Uw vermogen en toeslagen als huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag tellen niet mee   
  • U heeft de afgelopen 2 jaar het eigen risico van de zorgverzekering opgemaakt. Voorbeeld: voor een aanvraag in 2024 geldt dat in 2022 en 2023 het wettelijk verplichte eigen risico van € 385 moet zijn verbruikt 
  • U ontvangt geen tegemoetkoming arbeidsongeschikten van het UWV

Hoeveel u krijgt 

U krijgt voor het jaar 2024 een bedrag van € 197,72. 

Uw aanvraag is van toepassing op het kalenderjaar waarin u de aanvraag doet. U kunt de vergoeding voor het huidige kalenderjaar dus aanvragen tot en met 31 december van dit jaar.   

Na uw aanvraag

De gemeente neemt binnen maximaal 8 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit. U ontvangt een brief waarin wij u de uitkomst laten weten.

Anders regelen

Lukt het niet om de tegemoetkoming hoge zorgkosten online aan te vragen? Wilt u weten op welke regelingen u nog meer recht heeft? Of heeft u nog andere vragen? Neem dan contact op met het Sociaal loket via sociaalloket@aalsmeer.nl. U kunt ook bellen naar 0297 38 75 75. Onze medewerkers helpen u graag verder.   

Voor hulp bij het aanvragen of het invullen van het formulier kunt u ook binnenlopen bij het Financieel Café.