Privacyverklaring Vroegsignalering
Om het proces rondom Vroegsignalering mogelijk te maken, gebruikt de gemeente persoonsgegevens. Wij leggen graag uit hoe wij dat doen.
Deze specifieke privacyverklaring is een aanvulling op de algemene privacyverklaring van de gemeente Aalsmeer. Daarin staat hoe de gemeente in het algemeen omgaat met persoonsgegevens.
Waarom wij persoonsgegevens verzamelen
De gemeente wil het zo snel mogelijk weten als inwoners van Aalsmeer geldproblemen hebben of kunnen krijgen.
We ontvangen van verschillende organisaties elke maand meldingen over achterstanden in betalingen van inwoners. Als het nodig is, neemt Team Vroegsignalering contact op met deze inwoners om op tijd hulp te kunnen bieden.
Hiervoor hebben wij persoonsgegevens nodig. Team Vroegsignalering neemt contact op via e-mail, telefonisch, sms of schriftelijk als er geen telefoonnummer of e-mailadres bekend is. Team Vroegsignalering gaat soms ook op huisbezoek. Het huisbezoek wordt altijd van tevoren gemeld.
Daarnaast gebruiken we persoonsgegevens ook voor de volgende doelen:
- Het maken van verslagen voor het management zodat we onze diensten en beleid kunnen uitleggen en verbeteren
- Het doen van klanttevredenheidsonderzoek
Van wie wij persoonsgegevens verzamelen
Voor dit proces gebruiken we persoonsgegevens van inwoners die een achterstand hebben bij hun woningverhuurder, zorgverzekeraar, leverancier van energie of water.
Welke persoonsgegevens wij verzamelen
De gemeente kan hierbij de volgende soorten persoonsgegevens gebruiken:
- Naam
- Adresgegevens: straatnaam, huisnummer, postcode, woonplaats, postadres
- Geboortedatum
- Geslacht
- Burgerlijke staat
- Klantnummer
- E-mailadres
- Telefoonnummer
- Woon- en huurgegevens (adres, maandelijks huurbedrag)
- Gegevens over persoonlijke situaties (gegevens die worden gedeeld tijdens het contact én die nuttig zijn voor hulp)
- Financiële gegevens (de hoogte van de achterstand, het maandbedrag dat u moet betalen)
- Resultaat van het contact met de inwoner
- Inschatting van de manier waarop de betalingsachterstand kan worden opgelost
- Inschatting van de manier waarop contact verder kan worden geholpen
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn om onze gemeentelijke taken uit te voeren.
Waarom wij persoonsgegevens mogen opvragen en gebruiken
Wij gebruiken persoonsgegevens alleen als daar een grondslag voor is. Dat betekent dat wij hiervoor een goede reden hebben. De gemeente heeft op basis van de wet de taak om inwoners met schulden te ondersteunen en om te voorkomen dat inwoners in (ernstige) geldproblemen raken. Deze wettelijke taak volgt uit het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening artikel 2 en 3.
Hierdoor mogen we volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) persoonsgegevens verwerken. De grondslagen die van toepassing zijn:
- Een wettelijke verplichting, artikel 6 lid 1 sub c AVG
- Het vervullen van een taak van algemeen belang of in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag, artikel 6 lid 1 sub e AVG
De bron van de persoonsgegevens
De persoonsgegevens die wij nodig hebben voor het doel ontvangen wij van de melders. Melders zijn woningverhuurders, zorgverzekeraars en leveranciers van energie of water.
Wie de persoonsgegevens ontvangen
Wij laten de melders weten of we contact hebben kunnen maken met de personen, hoe we dat hebben gedaan en wat het resultaat is.
Hoelang wij persoonsgegevens bewaren
We bewaren persoonsgegevens 6 maanden. Daarna worden alle gegevens van de melders en personen waar de melding over ging geanonimiseerd. De gegevens kunnen dan alleen nog gebruikt worden voor informatie voor het management en uitleg.
Geautomatiseerde besluitvorming
De manier waarop Team Vroegsignalering contact opneemt, wordt deels automatisch bepaald. Dit hangt af van de contactgegevens die door de melders worden aangeleverd en het soort schuld. Na de automatische verdeling beoordelen medewerkers van Team Vroegsignalering alle signalen om, als dat nodig is, een betere keuze te maken.
Meer informatie
Wilt u meer weten over de verwerking van uw persoonsgegevens, uw rechten en hoe u contact kunt opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming? Kijk dan op de privacypagina van de gemeente Aalsmeer.