Privacyverklaring Schuldhulpverlening
Om het proces rondom Schuldhulpverlening mogelijk te maken, gebruikt de gemeente persoonsgegevens. Wij leggen graag uit hoe wij dat doen.
Deze specifieke privacyverklaring is een aanvulling op de algemene privacyverklaring van de gemeente Aalsmeer. Daarin staat hoe de gemeente in het algemeen omgaat met persoonsgegevens.
Waarom wij persoonsgegevens verzamelen
De gemeente Aalsmeer vindt het belangrijk om Schuldhulpverlening goed te kunnen uitvoeren. Daarvoor is het nodig dat we van elke inwoner die schuldhulpverlening nodig heeft, juiste en complete informatie hebben. Het doel van het traject schuldhulpverlening is om alle schulden van de aanvrager op te lossen én ervoor te zorgen dat de aanvrager geen nieuwe schulden in de toekomst krijgt.
Om dit proces uit te kunnen voeren, hebben wij persoonsgegevens nodig. Wij gebruiken persoonsgegevens voor de volgende doelen:
1. Het vaststellen van het recht op schuldhulpverlening
Om te beoordelen of een aanvrager recht heeft op schuldhulpverlening moeten we weten wie de aanvrager is en waar de aanvrager woont. Daarnaast moeten we beoordelen of iemand al eerder schuldhulpverlening heeft gehad.
2. Het maken van een plan van aanpak
Als we een traject schuldhulpverlening starten, maken we met de aanvrager een plan van aanpak. Het plan van aanpak wordt gemaakt met informatie van de aanvrager en informatie die de gemeente voor schuldhulpverlening bij het Inlichtingenbureau kan opvragen. In het plan van aanpak staat hoe groot de schulden, voor zover bekend, zijn en kijken we naar inkomsten en uitgaven. In het plan staat wat er moet gebeuren om de inkomsten en uitgaven in balans te krijgen. Dat is nodig om de schulden op te lossen.
3. Het bekijken van de inkomsten en uitgaven
Om ervoor te zorgen dat de aanvrager uit de financiële problemen komt, willen we weten of er genoeg inkomsten zijn voor de uitgaven. Deze gegevens vragen we bij de aanvrager op en als de aanvrager de informatie niet (meer) heeft, vragen we het op bij de instanties waar de inkomsten vandaan komen en de instanties waar de aanvrager regelmatig aan moet betalen.
4. Het coachen van het betaalgedrag van de aanvrager
Soms is het nodig dat de aanvrager betaalgedrag aanpast. Dat lukt alleen als er inzicht is in de inkomsten en uitgaven. We kunnen de aanvrager helpen als we zelf ook inzicht krijgen. Daarom vragen we regelmatig om bankafschriften.
5. Het bekijken van de schulden
Schulden lossen we op door afspraken te maken met schuldeisers. Om te beginnen vragen we bij de schuldeisers van de aanvrager de hoogte van de schulden op. Met alle reacties maken we een schuldenlijst die er nu is. Alle reacties bewaren we in ons dossier.
6. Het doen van voorstellen
Om de schulden op te lossen doen we een betalingsvoorstel. Omdat vaak niet alle schulden betaald kunnen worden vragen we om kwijtschelding. In dat geval hoeft de aanvrager de schuld niet meer te betalen. Die kwijtschelding vragen we op voorwaarde dat de aanvrager zich maximaal inspant om zo veel mogelijk af te lossen. Om dat te controleren hebben we een overzicht nodig van alle inkomsten en alle uitgaven. Dat moet telkens opnieuw aangeleverd worden door de aanvrager, totdat de schuldregeling is klaar is.
7. Het opslaan van problematische schulden bij het BKR
In de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is geregeld dat de gemeente een problematische schuld doorgeeft aan het Bureau Krediet Registratie (BKR). We bedoelen met een problematische schuld in dit geval dat we voor een deel kwijtschelding moeten vragen in de schuldregeling. Als een aanvrager alle schulden volledig kan betalen, doen we geen melding bij het BKR.
8. Het opmaken van een verzoekschrift moratorium, dwangakkoord en/of Wsnp
Soms lukt het niet om tot goede afspraken te komen met schuldeisers. In een aantal gevallen kan een aanvrager een verzoek doen bij de Rechtbank. Dat kan een verzoek moratorium, dwangakkoord, voorlopige voorziening en/of wettelijke schuldsanering (Wsnp) zijn. Met deze verzoeken kan aan de rechtbank om extra tijd worden gevraagd of om toelating tot de Wsnp, een ander rechterlijk traject om schulden op te lossen. Bij al deze verzoeken wordt van de gemeente verwacht dat er een verslag wordt gestuurd over de schuldhulpverlening.
9. Rapportages en onderzoek
Daarnaast gebruiken we persoonsgegevens ook voor de volgende doelen:
- Het maken van verslagen voor het management zodat we onze diensten en beleid kunnen uitleggen en verbeteren
- Het doen van een klanttevredenheidsonderzoek
Van wie wij persoonsgegevens verzamelen
De gemeente verzamelt en gebruikt de persoonsgegevens van inwoners die zich melden bij Schuldhulpverlening.
Welke persoonsgegevens wij verzamelen
De gemeente kan hierbij de volgende soorten persoonsgegevens gebruiken:
- Naam
- Adresgegevens: straatnaam, huisnummer, postcode, woonplaats, postadres
- Geboortedatum
- Geslacht
- Burgerlijke staat
- Nationaliteit
- Verblijfstitel
- Burgerservicenummer (BSN)
- Documentnummer identiteitsbewijs
- Klantnummer
- E-mailadres
- Telefoonnummer
- Woon- en huurgegevens (Bij huurwoning: adres, gegevens verhuurder, huurprijs, servicekosten. Bij koopwoning: adres, WOZ-waarde)
- Gegevens over medebewoner(s) (naam, geboortedatum, belastbaar inkomen voor huurtoeslag en berekening van het VTLB)
- Gegevens over minderjarige kinderen (naam, adres, woonplaats, geboortedatum, inkomen)
- Gegevens over meerderjarige inwonende kinderen (naam, adres, woonplaats, geboortedatum, inkomen)
- Gegevens over partner (naam, adres, woonplaats, geboortedatum, inkomen)
- Gegevens over persoonlijke omstandigheden (omstandigheden die relevant zijn voor de begeleiding)
- Financiële gegevens (inkomen, schulden, vermogen, pensioen, bankgegevens, bankafschriften, levensverzekering, armoedevoorziening, aanslag inkomstenbelasting, beschikking toeslagen)
- Aangiften inkomstenbelasting
We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn om onze gemeentelijke taken uit te voeren.
Waarom wij persoonsgegevens mogen opvragen en gebruiken
Wij gebruiken persoonsgegevens alleen als daar een grondslag voor is. Dat betekent dat wij hiervoor een goede reden hebben. De gemeente heeft op basis van de wet de taak om Schuldhulpverlening aan te bieden. Deze wettelijke taak volgt uit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, artikelen 2 en 3.
Hierdoor mogen we volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) persoonsgegevens verwerken. De grondslag die van toepassing is:
- De uitvoering van een overeenkomst, artikel 6 lid 1 sub b AVG;
- Een wettelijke verplichting, artikel 6 lid 1 sub c AVG;
De bron van de persoonsgegevens
De persoonsgegevens die wij nodig hebben voor het doel ontvangen wij voor een deel van uzelf. Daarnaast vragen wij gegevens op bij andere partijen. Uit het Basisregistratie Personen (BRP) halen wij uw gemeentelijke inschrijfgegevens. Bij het Inlichtingenbureau vragen we gegevens op voor de berekening van de beslagvrije voet. Bij uw schuldeisers vragen we de hoogte en de status op van uw schulden. Als u budgetbeheer heeft bij de gemeente vragen we bij uw werkgever of uitkeringsinstantie gegevens op en vragen we hen om het inkomen tijdelijk naar de gemeente over te maken.
Wie de persoonsgegevens ontvangen
Soms delen we uw gegevens met andere partijen. Dat is soms verplicht: als we een voorstel doen aan schuldeisers moeten we de hoogte van uw schulden, het aantal schuldeisers en de berekening van uw vrij te laten bedrag delen. We delen dit met alle schuldeisers die een voorstel krijgen. Daarnaast kunnen gerechtsdeurwaarders uw gegevens ontvangen. Door hen te informeren over de schulden willen we het innen van schulden en hogere kosten voorkomen.
Hoelang wij persoonsgegevens bewaren
We bewaren persoonsgegevens alleen zo lang als nodig is voor de genoemde doelen. Sommige gegevens moeten we bewaren volgens de regels van de selectielijst van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dit zijn de (wettelijke) bewaartermijnen op basis van de Archiefwet.
Na het einde van uw traject bewaren we uw gegevens 5 jaar.
Geautomatiseerde besluitvorming
Er is geen sprake van geautomatiseerde besluitvorming. De aangeleverde gegevens worden altijd beoordeeld door een hiervoor aangestelde medewerker van de gemeente.
Meer informatie
Wilt u meer weten over de verwerking van uw persoonsgegevens, uw rechten en hoe uw contact op kunt nemen met de Functionaris Gegevensbescherming? Dan kunt u terecht op de privacypagina van de gemeente Aalsmeer.