Privacyverklaring Aanvraag jeugdhulp

Om het proces rondom het aanvragen en toekennen van jeugdhulp mogelijk te maken, gebruikt de gemeente persoonsgegevens. Wij leggen graag uit hoe wij dat doen.

Deze specifieke privacyverklaring is een aanvulling op de algemene privacyverklaring van de gemeente Aalsmeer. Daarin staat hoe de gemeente in het algemeen omgaat met persoonsgegevens. 

Waarom wij persoonsgegevens verzamelen

Gemeenten moeten ervoor zorgen dat hun inwoners jeugdhulp kunnen krijgen. Bijvoorbeeld hulp aan huis bij problemen in het gezin. Of hulp bij psychische problemen van kinderen en jongeren. Dit wordt uitgevoerd door professionals die werkzaam zijn voor het team jeugdhulpverlening van de gemeente en die hiervoor zijn opgeleid. Dat staat in de Jeugdwet.

Om deze taak uit te kunnen voeren, hebben wij persoonsgegevens nodig van kinderen, jongeren en hun ouder(s) en/of verzorger(s). Wij gebruiken persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  • Het in behandeling nemen en onderzoek doen naar uw aanvraag voor jeugdhulp 
  • Het aanleggen van een dossier voor als jeugdhulp nodig is 
  • Het inschakelen van jeugdhulp via jeugdhulpaanbieders die door de gemeente zijn gecontracteerd 
  • Het kunnen betalen van de zorgaanbieders via een beveiligd platform  
  • Het maken van verslagen voor het management zodat we onze diensten en beleid kunnen uitleggen en verbeteren 
  • Het doen van een klanttevredenheidsonderzoek

Van wie wij persoonsgegevens verzamelen 

Voor dit proces gebruiken we persoonsgegevens van kinderen, jongeren en hun ouder(s) en/of verzorger(s).

Welke persoonsgegevens wij verzamelen 

De gemeente kan hierbij de volgende soorten persoonsgegevens gebruiken:

  • Naam 
  • Adresgegevens: straatnaam, huisnummer, postcode, woonplaats, postadres  
  • Geboortedatum 
  • Geslacht 
  • Nationaliteit 
  • Verblijfstitel 
  • Burgerservicenummer (BSN) 
  • Klantnummer  
  • E-mailadres 
  • Telefoonnummer 
  • Woon- en huurgegevens (woonsituatie) 
  • Gegevens over medebewoner(s) (gezinsrelaties), kinderen (gezins- en opvoedrelaties) en/of partner (gezins- en opvoedrelaties) 
  • Feiten en beoordelingen over iemands gedrag, opmerkingen of eigenschappen die iets te maken hebben met de jeugdhulpvraag en het probleem 
  • Gegevens over persoonlijke situaties (die iets te maken hebben met de jeugdhulpvraag) 
  • Financiële gegevens (die iets te maken hebben met de jeugdhulpvraag) 
  • Gezondheid/medische gegevens  
  • Onderwijs en ontwikkelingsgegevens

We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn om onze gemeentelijke taken uit te voeren. 

Waarom wij persoonsgegevens mogen opvragen en gebruiken

Het team jeugdhulpverleners gebruikt persoonsgegevens alleen als daar een grondslag voor is. Dat betekent dat wij hiervoor een goede reden hebben. De gemeente heeft op basis van de wet de taak om jeugdhulp te regelen als dat nodig is. Dit kan door te verwijzen, advies te geven en beslissingen te nemen over het inzetten van jeugdhulp. Voor de betaling van de jeugdhulp verwerkt de gemeente persoonsgegevens via de zorgaanbieder. Dit gaat over de verwijzing, het soort hulp (bijvoorbeeld behandeling of begeleiding), de omvang en de persoon die de jeugdhulp krijgt. Deze wettelijke taak volgt uit de Jeugdwet artikel 7.4.

Hierdoor mogen we volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) persoonsgegevens verwerken. De volgende grondslagen zijn hierop van toepassing: 

  • Uw toestemming, artikel 6 lid 1 sub a AVG; 
  • Een wettelijke verplichting, artikel 6 lid 1 sub c AVG; 
  • Het beschermen van vitale belangen, artikel 6 lid 1 sub d AVG; 
  • Het vervullen van een taak van algemeen belang of in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag, artikel 6 lid 1 sub e AVG; 
  • Een gerechtvaardigd belang, artikel 6 lid 1 sub f AVG. 

Toestemming voor het delen van informatie 

Het team jeugdhulpverlening mag alleen persoonsgegevens verwerken en delen als de Jeugdwet dat toestaat. Zonder deze wettelijke grondslag kan de gemeente alleen met toestemming van kind en/of de ouder(s) informatie delen. Voor kinderen tot 12 jaar bepalen ouders welke gegevens gedeeld worden. Voor kinderen tussen 12 en 16 jaar bepalen het kind en de ouders samen welke gegevens gedeeld mogen worden. Jongeren boven de 16 jaar mogen zelf beslissen welke gegevens gedeeld worden.  

De bron van de persoonsgegevens 

Het team jeugdhulpverlening krijgt een deel van de persoonsgegevens die nodig zijn van uzelf. Daarnaast ontvangen wij persoonsgegevens die nodig zijn van jeugdhulpaanbieders na een verwijzing door de huisarts of de jeugdbescherming. Na een aanvraag of verwijzing controleert het team de verblijfsgegevens via de basisregistratie. Bij verhuizing vanuit een andere gemeente krijgen we persoonsgegevens van die gemeente om de jeugdhulp over te nemen als dat mogelijk is. 

Na een jeugdhulpaanvraag of een verwijzing vragen wij alleen informatie bij derden op als dit nodig is voor het onderzoek en/of de inzet van jeugdhulp. Als er informatie wordt gedeeld, bespreekt de professional dit vooraf met u. Bij een onderzoek noteert de professional in het verslag wanneer, met wie (naam en functie) en met welk doel de informatie is opgevraagd.   

Wie de persoonsgegevens ontvangen 

Na een jeugdhulpaanvraag of een verwijzing delen wij alleen informatie met derden als dit nodig is voor het onderzoek en/of de inzet van jeugdhulp. Als er informatie wordt gedeeld, bespreekt het team dit vooraf met u. Bij onderzoek noteert de professional van de gemeente in het verslag wanneer, met wie (naam en functie) en met welk doel de informatie is gedeeld.  

Bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld volgt het team jeugdhulpverlening de meldcode. In zo'n geval mogen wij gegevens zonder toestemming delen. Dit geldt ook als er een rechterlijke maatregel is en wij het dossier moeten overdragen aan de jeugdbescherming. Natuurlijk worden de ouder(s), het kind en/of de jongere hiervan op de hoogte gebracht.  

De professionals van het team jeugdhulpverlening kunnen met de school overleggen als dit nodig is voor het onderzoek naar de jeugdhulpaanvraag. Op basis van de Jeugdwet is hiervoor geen toestemming nodig, maar we informeren de ouders, het kind en/of de jongere hier wel over. 

Hoelang wij persoonsgegevens bewaren 

We bewaren persoonsgegevens alleen zo lang als nodig is voor de genoemde doelen. Sommige gegevens moeten we bewaren volgens de regels van de selectielijst van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dit zijn de (wettelijke) bewaartermijnen op basis van de Archiefwet. 

We bewaren uw gegevens 20 jaar nadat de jeugdhulp is verstrekt. Als u geen jeugdhulp krijgt, bewaren we uw gegevens 5 jaar. Bij een ingetrokken aanvraag bewaren we de gegevens 1 jaar.  

Geautomatiseerde besluitvorming 

Er is geen sprake van geautomatiseerde besluitvorming. Uw aanvraag wordt altijd beoordeeld door een hiervoor aangestelde medewerker van de gemeente. 

Meer informatie 

Wilt u meer weten over de verwerking van uw persoonsgegevens, uw rechten en hoe uw contact op kunt nemen met de Functionaris Gegevensbescherming? Kijk dan op de privacypagina van de gemeente Aalsmeer.