Individuele inkomenstoeslag aanvragen

Algemeen

Heeft u 3 jaar achter elkaar een laag inkomen, dan kunt u misschien een individuele inkomenstoeslag krijgen. U ontvangt dan 1 keer per jaar extra geld voor uw huishouden.

Meerdere regelingen aanvragen

  • U kunt met hetzelfde formulier ook andere regelingen aanvragen als u een laag inkomen heeft. Vink aan wat voor u van toepassing is
  • Ontvangt u al een (aanvullende) bijstandsuitkering voor levensonderhoud? Dan vraagt u de inkomenstoeslag aan via uw klantmanager

Dit heeft u nodig

  • Uw DigiD
  • Een geldig paspoort of identiteitskaart
  • Gegevens over uw (gezins)inkomen en vermogen (bezittingen zoals een huis, auto en spaargeld)
  • Een kopie van een bankpas of bankafschrift met uw naam en rekeningnummer  

Dit moet u weten

U kunt de individuele inkomenstoeslag aanvragen in de volgende situatie:

  • U woont in gemeente Aalsmeer en u heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
  • U bent 21 jaar of ouder, maar jonger dan de AOW-leeftijd
  • U heeft minstens 3 jaar een laag inkomen en weinig of geen eigen vermogen. Wij gebruiken een inkomensnorm om te bepalen of u de individuele inkomenstoeslag krijgt. We kijken naar uw netto maandinkomen inclusief vakantiegeld. Toeslagen als huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag tellen niet mee
  • U heeft geen uitzicht op een hoger inkomen

Per juli 2024 geldt de volgende inkomensnorm:

Alleenstaande€ 1.412,21
Alleenstaande ouder€ 1.412,21
Echtpaar€ 2.017,44

Hoeveel u krijgt

De vergoeding is in 2024:

Alleenstaande€ 514
Alleenstaande ouder€ 642
Echtpaar€ 734

Hoelang u dit krijgt

U kunt de individuele inkomenstoeslag 1 keer per 12 maanden krijgen. 

Na uw aanvraag

De gemeente neemt binnen maximaal 8 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit. U ontvangt een brief waarin wij u de uitkomst laten weten.

Anders regelen

Lukt het niet om de individuele inkomenstoeslag online aan te vragen? Wilt u weten of u recht heeft op nog meer regelingen? Of heeft u nog andere vragen? Neem dan contact op met het Sociaal loket via sociaalloket@aalsmeer.nl. U kunt ook bellen naar 0297 38 75 75. Onze medewerkers helpen u graag verder. 

Voor hulp bij het aanvragen of het invullen van het formulier kunt u ook binnenlopen bij het Financieel Café.