Briefadres aanvragen
Algemeen
Een briefadres is een adres waar u uw officiële post ontvangt, maar niet woont. Dit kan het adres van een vriend, kennis of familielid zijn. Het is een tijdelijke oplossing voor als u geen vast woonadres heeft door bijvoorbeeld een scheiding of als u in een zorginstelling verblijft. U moet zich inschrijven op het adres waar u verwacht de meeste tijd te verblijven. Dit hoeft dus niet uw eigen (huur)huis te zijn.
Situaties waarin u briefadres aanvraagt
- U bent dakloos of thuisloos
- U verblijft in een zorginstelling, jeugdzorginstelling, opvang of een gevangenis
- U verblijft in het buitenland voor minder dan 8 maanden per jaar
- Korte overbrugging tussen 2 woonadressen (bij het ontbreken van een tijdelijk woonadres)
- U heeft vanwege uw beroep geen vaste verblijfplaats, bijvoorbeeld als binnenvaartschipper of kermisexploitant
- U woont op een adres dat om veiligheidsredenen niet opgenomen kan worden als woonadres
Dit heeft u nodig bij uw aanvraag
- Schriftelijke toestemming inclusief naam en handtekening van de briefadresgever. Dit is een persoon die is ingeschreven in de BRP op een woonadres of een instelling die daarvoor door de gemeente is aangewezen. De briefadresgever moet ervoor zorgen dat post van de overheid u bereikt
- Kopie van een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs van uzelf en de briefadresgever
Bij de beoordeling van de aanvraag briefadres kunnen bewijsstukken gevraagd worden, bijvoorbeeld:
- Bewijs van vertrek en terugkeer (vliegtickets, studieverklaring, huisbewaringsformulier)
- Eigen verklaring met hoeveelheid slaapadressen per week
- Bewijs van actieve zoekopdrachten naar woonruimte
- Arbeidsovereenkomst of verklaring werkgever
- Kopie van huur- of koopcontract
- Bewijs van schriftelijk contact met hulpverlening of (geestelijke) gezondheidszorg
- Overzicht van schulden of bewijs van aanmelding bij schuldhulpverlening
- Kopie van bankafschriften
Dit moet u weten
- Het briefadres moet in Aalsmeer zijn en de briefadresgever staat hier ingeschreven
- Het briefadres mag geen postbus zijn
- Verblijft u tijdelijk bij een vriend of familielid? Dan is dit uw woonadres en moet u zich op dat adres inschrijven
- Als er niemand binnen uw eigen netwerk beschikbaar is voor een briefadres, kan de gemeente in sommige situaties besluiten dat u een briefadres krijgt op een adres dat daarvoor is aangewezen door de gemeente
- U kunt geen briefadres aanvragen als u een woonadres heeft
- Bij dak- of thuisloosheid adviseren wij u eerst contact op te nemen met het Sociaal team
Na uw aanvraag
De afdeling Migratie bekijkt of uw aanvraag per e-mail beoordeeld kan worden, of dat u langs moet komen met de bewoner van het briefadres. Afhankelijk van uw situatie levert u (per e-mail) de nodige bewijsstukken aan.